Keyword selectie bij site optimalisatie

Het selecteren van de juiste Keywords-Zoekwoorden!

Wanneer u uw site wilt optimaliseren is het van belang dat u de juiste keywords op uw website heeft staan in de juiste “density” (keyword dichtheid – hoe vaak komt het keyword voor)

Om een SEO (Search Engine Optimization) campagne te starten zijn er een aantal basis stappen te volgen waarvan het bouwen van een keyword lijst de eerste stap is.

Stap 1: Ken uw site en brainstorm

Om een keyword lijst te maken moet u uw website van voor tot achter goed kennen. U moet weten wat de features zijn, en net zo belangrijk welke features u niet heeft..

Daarna begint u een brainstorm om tot een lijst van generieke keywords te komen. U runt een hotel in Amsterdam dan is het wellicht te hoog gegrepen om te streven naar een nummer 1 ranking op google op het woord hotel, immers dit woord is zo universeel en als individueel hotel heeft u niet de kracht om met het optimaliseren de hoogste positie te krijgen. Daarom moet u trachten te komen met een lijst van alternatieve keywords.

Hierbij kunt u denken aan:

  • Locatie indicatoren (Hotel Amsterdam, Hotel Amsterdam Zuid, Hotel Amsterdam Rai,etc.)
  • Prijs indicatoren (Budget hotel, free upgrades, cheap rooms, quality bedrooms, comfortable budget rooms etc.)
  • Aanbod indicatoren (Shopping arrangement, weekend arrangement, special offer, maar ook aanbod van het bedrijf, 3 vergaderzalen, hotel met sauna etc.)
  • Industry specifieke informatie (3-sterren hotel, centraal gelegen, moderne inrichting)
  • Waar wilt u dat uw hotel op gevonden kan worden, wat denkt u dat uw belangrijkste USP’s zijn?

Stap 2: Bepaal de lengte van de lijst

Wanneer u voldoende alternatieve keywords heeft kunt u met uw favoriete keywords tool (bijvoorbeeld van Google of Overture) uw lijst uitbreiden. Met deze programma’s kunt u uw lijst eenvoudig uitbreiden. Verstandig om deze lijst naar Excel/word te kopiëren zodat u later de lijst weer kunt gebruiken en niet weer overnieuw hoeft te beginnen.

Nu u een lijst in Excel heeft van alle mogelijke keywords gaat u deze lijst rij voor rij langs. Verwijder keywords die gesuggereerd zijn maar niet op uw site slaan. Identificeer zoveel mogelijk relevante keywords.

Stap 3: Verkort u keyword lijst

Op dit moment heeft u een hele lange lijst met keywords (kan oplopen tot honderden). Nu is het tijd deze te reduceren. Een van de methodes om dit te doen is te bepalen of een keyword ook relevant is voor uw directe concurrenten. Daarvoor moet u het volgende weten:

1. Het aantal keren dat er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt (kunt u uit Google of Overture halen)
2. Aantal concurrenten die dit gebruiken (hier zijn programma’s voor de te downloaden of u kunt het zelf doen via het programma: www.startlaunch.com/research. Vult u hierbij bijvoorbeeld in Hotel Amsterdam dan ziet u dat daar 108.000 vermeldingen van zijn. Voor ieder van uw zoekwoorden kunt u derhalve bepalen hoeveel van uw concurrenten deze zoektermen ook hanteren. Hotel Amsterdam is derhalve een belangrijk zoekwoord.
3. Denkt u dat dit keyword zal resulteren in een conversie op de website (m.a.w. zal de site bezoeker door dit keyword een boeking maken

Stap 4: Keyword Layout

Wanneer u keywords kiest denk er dan aan keywords te nemen met een hoog concurrentie gehalte. Deze moeten dan in “hoge density” op uw site terugkomen. Dit kunt u doen bijvoorbeeld door Hotel Amsterdam op te nemen als: Dit 3-sterren hotel in Amsterdam is een typisch Amsterdams Hotels gelegen aan de grachten. Het hotel is centraal in Amsterdam gelegen etc.

Gebruik de woorden die gelijkwaardig zijn:

Hotel Amsterdam
Hotel in Amsterdam
Amsterdam Hotel

Van belang is ook wanneer belangrijke keywords niet op de home page staan dat hier wel naar verwezen wordt op de home page. Neem de woorden ook op in de title tags van uw pagina’s en bij belangrijke woorden zelfs als pagina naam.

Veel succes!